Som jag sa tidigare i bloggen så fattades det lite orginaldelar som var svåra att få tag på bla.a rostfria skärmar, diverse stag och andra småprylar som inte tillverkas längre. Dom slutade tyvärr att tillverka reservdelar (såna special delar som inte sitter på dom vanliga Fs1´orna) utan bara på Yankeena redan 1986 har jag fått reda på).
Så Nirre körde mig till Borlänge och hjälpte mig hem med denna Yankeen kallas fr.o.m nu för Nr. 2. Ett ganska bra objekt. Den är faktiskt i bättre skick än min andra, innan jag började med renoveringen förstås. Det enda som inte är orginal på denna är såklart ljuddämparen :-(
Eftersom denna har bättre orginaldelar (i bra skick) så har jag börjat plocka ner den och flyttat över skärmmarna + kåpor och diverse andra delar så som elkablar och dyl. Så nu blir min Yankee nr 1 kallad ännu snyggare. :-)Denna Yankeen har varit ganska väl omhändertagen och aldrig renoverad förut, bara omlackad på tanken och styret osv. Jag fick även med lite extra delar på köpet.
Men den är ganska nerkörd ändå tyvärr, den är Trimmad. Som f-n rent ut sagt. Med en 70 cc Bigbore cylinder och en 20 mm förgasare + lite annat godis i motorn så gör den väl typ 80-100 km/h. Detta har slitit ganska skapligt på ramen, hjulen, framgaffeln samt bromsarna. Just nu så funkar inte sagda bromsar knappt, så den är direkt livsfarlig att köra med.
Så nu så har jag alltså en Yankee till att pyssla med, för jag bestämde mig för att inte skrota denna heller, utan den ska renoveras den också. så småningom, om ett par år eller så när jag känner för det. Gott om delar finns ju till bägge två nu.
Until Next Time Yours Truly, The RL