onsdag 9 juli 2008

En av mina Hobbiesar, Del 1 Liksom...

Jag håller på (sedan ett par år) med att renovera en snart 30 år gammal moped. En Yamaha FS1SE Yankee. Jag tänkte Blogga lite om hur det går just nu, och hur långt jag kommit.

Men mer om det senare Först så tänker jag visa lite bilder om hur den såg ut när jag köpte den, och skriva lite om mopedens historia. Som alla ser så behövs det ett rejält jobb med denna. Men jag tycker att det är värt det...



Så här såg den ut när den kom till garaget innan allt jobb började
Detta är som sagt en Yamaha Fs1 Yankee från 1979. Den bygger löst på vissa gemensamma delar som sitter på en vanlig Yamaha FS1 som är ganska vanlig i Sverige (se bilden här under)




En sån här har nog alla sett tidigare. Jag hade en själv när jag var 15-16 år Denna köpte jag nått år sen bara för att skrota och ta delar ifrån b.l.a motorn osv. Men märkte efter ett tag att den var i så pass bra skick att det var ganska onödigt, så jag fixade iordning den och sålde den istället.



Denna Moped såldes bara 1980-84 i ca. 200 exemplar i Sverige och ett 100 tal till i Norden i övrigt, Så den var då redan svår att få tag på (jag tror jag såg en under hela min mopedtid) eftersom den kostade då ca. 1-2000 kr mer än en vanlig Fs1 så sålde den inget vidare och 1984 så kom den sista modellen till skillnad från Fs1´an som såldes t.o.m ca. 1998



Denna Mopeden är en av dom första Yankeen som tillverkades och kom redan till sverige vintern 1979, och ställdes i ett skyltfönster på en mopedaffär i Stockholmsområdet och såldes så småningom 1981. Därefter så kördes den i några år sen blev den ställd bakom en lada där det mesta rostade sönder på den



Sen så efter några år så köptes den och då började en renovering till detta skick Tyvärr så blev den renoverigen inte bra, och mopeden fungerade inte speciellt bra. Så den blev ställd utomhus igen och fortsatte därför att förfalla. Detta dåliga skicket var den i då jag köpte den och tog dessa bilder, himla mycket jobb blev det. men mer om detta nån annan dag.


Tack för att du läste, so far. Den spännande fortsättningen följer

Inga kommentarer: