torsdag 10 juli 2008

Yamaha Yankee Del 2. Storyn Fortsätter....




Tjo Ho! Nu tänkte jag fortsätta min Bloggning om min Yamaha Yankee. Men först så tänkte jag visa er en bild från en försäljningsbroshyr från 1981. Så ni själva kan se hur dom såg ut när dom var nya. Personligen så tycker jag det är synd att dom inte sålde bättre.




Efter första sommarens jobb så var mopeden nedplockad i sina beståndsdelar. ramen blev nu slipad och sandblästrad, spacklad och färdig för lackning. Det tog närmare 2 månader att slipa ner ramen och tanken och det blev även en hel del svetsning vid fästet till stödet osv. Även tanken fick slipas och även lödas eftersom det visade sig att det hade rostat hål i den.





Resten av alla delarna stoppade jag in i ett skåp i garaget för att sen ta fram dom en efter en för att renovera/reparera dom. Tur att det fanns en del att göra när man tröttnade på att slipa färgrester och rost och annat skit.





Prylar som inte fick plats i Skåpet, fick stå utanför tills det var deras tur att fixas till. ett av mina mål med denna renovering var hela tiden att fixa till alla orginaldelar från mopeden så bra det bara gick, men fick ganska snart konstatera att vissa delar var för dåliga för att fixa till.






Så självklart fick jag börja köpa upp delar lite här och var. Jag bestämde mig för att bara köra med sk. NOS delar. Dvs. riktiga orginal reservdelar från 80-talet, inte nyproducerade (ganska dåliga ) delar som fortfarande görs i viss utsträckning. Detta funkade ganska bra eftersom vissa mopedfirmor fortfarande har såna i sina gamla lager. Men tyvärr så finns vissa delar ej att få tag på längre framför allt special delar som bara finns på en Yankee



Men det har jag löst nu :-) Men mer om detta senare. Mors..

Until Next Time

1 kommentar:

Anonym sa...

det var bättre.... nu får du hjälpa dina syson så dom gör det oxå