måndag 14 juli 2008

Joop! Dags för Yankee del 4

Hej! Liksom tänkte så här efter helgen att fortsätta med min "spännande" berättelse om min Yamaha Fs1SE Yankee och dess renovering



Jo! Som den som hängt med hittills ser så har jag här kommit ytterligare en bit på väg i monteringen. Jag har också bestämt mig för att Customizera den lite, genom sätta på ett betydligt shysstare styre + att jag fick tag i ett par snyggare och kortare stötdämpare som enligt mitt tycke gav den ett mycket bättre utseende och åk-höjd. Jag kommer även att byta till ett snyggare baklyse samt att jag fått upptryckt nya snygga "Flames" dekaler till tanken




När jag ändå bestämt mig för att snygga till den och göra den bättre än orginalet, så fortsatte jag med att fixa/trixa lite med motorn och en del prylar runt omkring den, Jag började med att sätta dit en mycket snyggare luftburk som jag köpte på Tradera. den kommer från en äldre "vanlig" Yamaha Fs1 från ca. 1970. och satte även dit kromade motorstag som inte är orginal på Yankeen från början, samt att jag sänkte ner fotpinnarna ca. 10 cm. Detta för att det ska bli skönare att köra den så småningom.




Jopp! Kolla in den nu. Snygg eller? Inte riktigt klar ännu men snart så :-). Jo just det ett av det svåraste man råkar ut för när det gäller att fixa/renovera en Yankee, är att den har en speciell ljuddämpare, som det visade sig i efter 3-4 års letande är omöjlig att få tag i. Tyvärr (dom flesta har rostat sönder och/eller är trasiga). Och att göra som alla andra gör dvs. köpa en vanlig Fs1 ljuddämpare och sätta på den ville jag inte göra. (ser för jävligt ut) så jag bestämde mig för att fixa nått eget. Jag fick tag i en motorcykel ljuddämpare från en Yamaha 125 från 70 talet som jag håller på att göra om så att den passar, men den får ni se när den är klar.




Nu! har vi kommit fram till denna sommaren. Det enda som återstår är att lacka tanken (som ni ser så sitter den inte på plats ännu) och vissa kåpor till ramen samt att fixa färdigt elen och att dra nya kablar till lysen, blinkers osv. Det får jag nog hjälp med nu, vilken tur. Nu i veckan så tänker jag lämna in prylarna till lackning samt fixa det sista som ska göras innan slutmonteringen.

Och när den är klar så ska jag ut och köra lite och sen så småningom visa upp den på ett par moped rallyn och utställningar som anordnas lite här och där på sommrarna. och självklart så kommer jag att fortsätta med min Blogg, Så att ni får se hur den ser ut nylackad och klar.

Så mera följer senare
Mos RL

Inga kommentarer: