onsdag 1 september 2010

Yankee Renovation Continues Tour 2010

Yes Box! håller på som nämt tidigare och renoverar Yankee nr 1´s motor. Jag har tidigare bytt ut allt innehåll i motorn, och då menar jag allt vartenda kugghjul, lager, packning, skruv, krysskil, brickor, mm. Det enda jag inte bytt är Kopplingsdelarna typ kopplingskransen, tryckplattan, stållamellen, tryckplattan tittade till grejerna och det verkade vara ok.






Köpte självklart också ny cylinder, cylinderbulatr kolv & kolvringar, topplock mm.




Bytte vevstaken + alla lager, packingar The Hole Nine Yards Liksom





Monterade sen ihop motorn och trodde allt var ok. startade motorn och den verkade gå bra. Jag byggde (slängde) ihop en " testbänk" med en liten tank och och ett provisoriskt elsystem med tändspole osv. gick jättebra den stog och gick i ca 10 minuter på golvet.



Shysstt! äntligen klar (trodde jag) och skruvade på motorn på Yankeen men sk-t också det visade sig att motorn slirade och rusade och verkade inte driva rätt. av med motorn igen rev kopplingen och upptäckte att hela kopplingkorgen (det enda jag inte bytt) var alldelles slut. jaja man lär sig nått nytt varje gång.

Det jävligaste är att behöva köpa en ny komplett koppling till en FS1 motor. Det är det dyraste enstaka reservdelen du kan behöva få tag i. Så har du en bra sån så håll i den hårt. Det finns inte många kvar att köpa, har inte tillverkats några nya på ca. 15 år var det nån som nämde. kostar upp til 2-2500 kr för bara korgen sen ska du ha lameller fjädrar, helst nya brickor också. Så det blir att köpa en bättre beg. motor och ta delar från den.

Lägger till sist ut lite specifikationer på Motorn (på begäran från en trogen läsare) Kanke är till hjälp för några andra av er Yankee Fans :-)


Jag har också en komplett inscannad servicehandbok till Yamaha FS1 + en hel del Sprängskisser till vanliga FS1´an. + kopplingsschema med beskrivning på kablar(färger osv.) Jag har också fått tag i inscannade sprängskisser till Yankeen också. Inte det lättaste att få tag i liksom, jag letade i ett par år efter det. Om nån av er vill se/läsa dom så skicka ett mail så fixar jag det.







18 kommentarer:

Lasse sa...

Hejsan!

Skulle jättegärna ta en kopia på handboken du hade!
Min email: Lasseman_93@hotmail.com

MVH
Lasse

Unknown sa...

Hej!

Hade varit väldigt vänligt om du kunde skicka kopian på servicehandboken till Yamaha FS1 som du har. Letat länge men hittar inte något. Tack på förhand // Kevin

waza_1992@hotmail.com

Lasse sa...

Hej igen!

Har sett att danmobility har stängt ner, Undrar vart du beställer dina delar?

MVH
Lasse

Anonym sa...

Tacksam om du kan skicka allt du har till mig :)

Anonym sa...

Eloi_b@hotmail.com

Anonym sa...

Tjena, intresserad av dina sprängskisser. Tror du att du kan eventuellt skicka en skannad kopia/länk?

John.andersson96@gmail.com

Anonym sa...

Hej!

Har precis köpt en yankee som behöver mycket renovering och hade varit tacksam om du ville skicka allt du har om denna moped.
Mail: hakanhallsen@hotmail.com

Mvh
Håkan

Jimmie sa...

Hej skulle bli mycket tacksam om du kunde skicka sprängskisserna även till mig.
Med vänlig hälsning,
Jimmie
Jimmiesundin.1@gmail.com

Unknown sa...

Är också intresserad av sprängskisser på FS1

jon.olsson@sca.com

Unknown sa...

Jag intresserad utav rubbet du har till fs1 / yankee.. maxxed1988@hotmail.com

Unknown sa...

Jag intresserad utav rubbet du har till fs1 / yankee.. maxxed1988@hotmail.com

Jonas sa...

Hej
Undrar om du kan skicka det du har på FS1
Jag och min grabb håller på att fixa iordning en som vi köpte i delar.
j-mroos@telia.com

Fredrik sa...

Hej!

Tänkte väcka liv i min yankee som stått parkerad i 10-års tid. Är väldigt intresserad av sprängskisser och dylikt som kan vara till hjälp för detta arbetet. Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Fredrik

Jobbmailadress@gmail.com

Fredrik sa...

Hej!

Tänkte väcka liv i min yankee som stått parkerad i 10-års tid. Är väldigt intresserad av sprängskisser och dylikt som kan vara till hjälp för detta arbetet. Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Fredrik

Jobbmailadress@gmail.com

Unknown sa...

Håller på att renovera en Yamaha fs1, ska snart bland annat ta och skruva isär motorn inom en snar framtid så handböcker och sprängskisser hade varit superb att ha till hands.

Mhv Peter

Anonym sa...

Tjena,


Jag har precis köpt en FS80SE från Tyskland (ladugårdsfynd där) i skitfint skick och får hem den under Januari -17. Undrar snällt om du vill dela med dej av dina dokument på Fs1 Yankee. Jag har drivit en mopedklubb i Skåne och har mycket material själv på andra märken/modeller om det är annat du skulle vilja få tag i nu...Chappy DT80 kanske. Mejla när du får en stund över vettja :) Janne fam.aaes@hotmail.com

Peppe sa...

Hej, snubblade över din sida när jag desperat sökte info/servicemanual för FS1:an, så om du (eller någon annan här) ser detta och vill skicka över den information som finns (servicemanualer, schemor med mera) på FS1:an blir jag jätteglad! "fs1(at)dyds(punkt)se"

/Peppe

Berra sa...

Hej, ramlade över din sida när jag desperat sökte info/servicemanual för FS1:an, så om du ser detta och vill skicka den mig den information ( service manualer och sprängskiss på motorn och elektriska vore ju jätte snällt tack på för hand Berra