onsdag 27 april 2011

Yes Box! äntligen vår 2011

Eller nästan sommar på en gång då :-) Dags att plocka fram Yankee nr. 1 ur vinterdvalan och byta olja och göra annan service innan man kan ge sig ut & åka en sväng. Samt fixa färdigt orginalmotorn och sätta ihop och ev. sälja/byta bort Yankee nr. 2




Japp här har den stått hela vintern under ett par gamla lakan upppallad för att skydda däcken också. Men nu är det dags att sätta igång.



Jag ska ta ut den och tvätta av den och ev. vaxa tanken, byta olja, tömma tanken hälla i ny bensin och har även laddat upp batteriet över natten. Sen blir det provstart mm.

Joddå startade på 2-3 kicken ganska bra efter en hel vinters stillastående.




Jag hann även sätta ihop Yankee nr. 2 under förra veckan. Helt ok blev det, denna är ett bra renoveringsobjekt som kan fixas till med lite jobb. Just nu så är styrlager, bussningarna i vaggan utbytta samt att jag fixade iordning hjullager samt bromsar osv.




Kom på tanken att vill ingen köpa den eller byta den mot en annan moped så kan man ju alltid slänga på lite färg & elsystemet mm. Samt motorn då (som nu sitter helrenoverad tillfälligt på Yankee nr. 1) och andvända den lite som en reservmoped. Vi får se....



Jag hann även påbörja det sista jag måste fixa på yankee nr 1´s riktiga motor. Byte av tändsystemet och lite kopplings grejer mm.. Sen så ska jag byta ut motorerna man vill ju gärna ha matching numbers som det heter efter allt jobb.


Så forsättning följer med motorbyte samt bilder på första mopedrallyt/utställning för säsongen (snart hoppas man ju) Fick även en 4 år gammal EU moped gratis som inte ville fungera efter vintern för förra ägaren :-) självklart inte utan service på 4 år eller olja typ hehe.. Men mer om detta senare.......

4 kommentarer:

Emil sa...

Hejsan jag undrar om du har någon Yankee till salu vad vill du ha för den då och sedan har jag en puch nevada och en eu moped om du skulle vilja byta.
Det bästa är att du kan smsa eller ringa mig: 0702878004
MVH Emil

Emil sa...

hej igen jag skulle undra vart du får tag på dina delar till din Yankee. Är det på internet på någon sida du kan väll smsa sida till min mobil. 0702878004

Emil sa...

hej du har inte en ljuddämpare till yankee still salu och en sadel.
du kan smsa mig på 0702878004

Anonym sa...

tjena shyssta yankees jag har en själv tänkte fråga var du har köppt west costchoppers grejorna? och om du har några delar liggande. du kan juh maila (Bullen_nooni@hotmail.com)