torsdag 21 februari 2013

Japp dags igen. Yankee Rules Ok!

Tjenare alla Yankee Fans som läser/kollar in bloggen ibland
 Tänkte skriva lite om vad jag pysslat med i vinter på min Yankee.
Misstänkte det skulle behövas lite extra fix efter 2 säsonger i trafik
 

Ett sista shysst foto i höst-solen innan snön kom
 tror det var veckan innan det började snöa på allvar



Jag började med att plocka isär hela mopeden (nästan) i varje fall.
Tog bort allt och packade ner alla lackade och kromade prylar man är extra rädd om :-)
 



Efter att monterat ner hela framgaffeln för koll, så bestämde jag mig för att ta bort förlägningen
Ville testa om den skulle bli mera stabil med original längden och det blev så stor skillnad att jag kommer att köra utan tyvärr. Lite tråkigare ser det väl ut men körsäkerheten är viktigare
i detta fall eller hur?
 
 
Men har betämt mig att byta till längre gaffelben vid rätt tillfälle, funderar på att tillverka ett par i rätt längd så man slipper köra med förlägning mm..



 
Kommer även att byta alla packingar i motorn samt ev. byta till brytarlöst tändsystem får väl se om ekonomin tillåter det hittade ett shysst sådant för ca. 2.200 kronor. 



 
Bakhjulet ja, hade visst 5-6 trasiga ekrar på det. hade visst f-n gått av eller gick av när jag kollade dom. jösses vad svårt det är att hitta nya 16 tums ekrar, har letat i 2 månader utan tur. Sen så fick jag tag på en helt nytt oandvänt bakhjul (NOS). Iblnad har man tur. Sätter på det samt nytt däck ocjh slang , bromsbackar mm. 
 
 
Fortsättning följer senare vid tillfälle, har ni några bilder på eran egen renovering.
Skicka mig gärna några och om ni vill kan jag ju lägga upp några på bloggen vore kul.

Inga kommentarer: