söndag 1 februari 2009

Hej & Mors! Dags igen då...

Arbetet med Yankee nr.1 pågår för fullt.

Nu har jag äntligen fått på den ny renoverade framgaffeln som jag har fixat med ett tag. Den har blivit svetsat i fästet till framskärmen samt bytts packningar, putsats upp samt fyllts på ny olja osv.. Jo just det! Som ni ser så passade jag på att förlänga den ungefär 10-12 cm med en höjningssats som annars ska var till en Yamah DT. Fungerade bättre än jag trodde, blev lite extra jobb bara. :-)




Visst ser det bra ut tillsammans med mitt Ap-hängarstyre? Det svåraste med att göra allt detta var nog att hitta tillräckligt långa Vajrar till handbromsen och gas & kopplingen.




Nu så fortsätter vi med jobbet att dra om alla elkablar från grunden så att det blir ordentligt gjort, samt att jag ska fixa iordning det nya avgassystemet och sätta det på plats.


Bygger självklart lite på mina modeller emellanåt, tur att man kan pyssla med det på kvällarna ibland.

Gjorde äntligen färdigt min Willy´s Gasser från 1941. Det blev en bra representant på en dragracingbil så som dom såg ut i slutet på 60 början på 70 talet. Man tog helt enkelt en shysst bil (oftast en 40-50 talare) och byggde om för racing genom att slänga i den största J-vla motor man kunde få tag/råd med.


Dom här bilarna kallades Gassers för att dom kördes enligt gällande bestämmelser på vanlig bensin, oftast då kompressormatade samt med en rak framaxel något upphissad i luften bara för att bakdäcken skulle få extra fäste. dom var väldigt populära på tävlingarna, det kallades t.o.m för The Gasser Wars på den tiden.


Här har jag snart byggt färdigt en Dragracingbil till. Alltså! Chevrolet Bel Air 1957 måste ju vara en av historiens häftigaste/snyggste bilar. bestämde mig för att bygga ett helt racingteam som kör med en 57´a.
Jag bygger också på en Servicebil och en släpkärra att dra racern på. men mer om det senare nån gång.
Mors & Hej........

Inga kommentarer: